Педради


Успішність професійного самовизначення старшокласників залежить від сформованості їх ціннісної орієнтації, життєвих ідеалів



   Проблемна ситуація «Чий це вибір?»
Один учений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він ставив їм незмінний питання: «чи задоволений ти обраною професією?» І отримував гнітючий відповідь: приблизно кожен третій (!) помилився у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би на іншій ниві. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі?
Найпоширеніші причини помилок у виборі професії. Це тиск батьків, відсутність знань про обрану професію, гонитва за модою, переоцінка власних сил і здібностей. Але як же правильно вибрати професію? 
 Якщо скласти три слова: «хочу», «можу» і «треба» - вийде правильний вибір професії.
Фахівці з профорієнтації встановили, що правильним може бути тільки усвідомлений вибір професії.
Як пояснити цю формулу? У ній всього три величини:
- хочу - це все, що мені подобається, до чого лежить душа;
- можу - це все, що мені по силам, здібностям;
треба - це все, що потрібно для суспільства, країни.
Разом виходить формула усвідомленого вибору професії. Усвідомлений вибір-це такий вибір, при якому людина враховує і особисті устремління (хочу), і свої можливості (можу), і потреби суспільства в це професії саме в даний момент (треба).
Правильний вибір професій — моральне задоволення, висока самооцінка, водночас це й висока продуктивність праці, висока якість продукції.
Вибір професії — один з головних життєвих виборів, який здійснює людина в юному віці. Він має значення як для самої людини, так і для суспільства. Вибір професії - це по суті вибір життєвого шляху, вибір долі. Від вибору професії до душі у великій мірі залежить задоволення людини своєю долею, її щастя.
В умовах НТР, швидкого економічного і соціального прогресу світ професій дуже рухливий, багато виникає нових спеціальностей, частина старих зникає. Останнім часом спостерігається масова "перекваліфікація".
Профорієнтаційна робота має враховувати тенденції розвитку нашого суспільства: тенденція переважного зростання зайнятості у невиробничій сфері, перехід від менш до більш престижних, цікавих і добре оплачуваних професій, від першої професії відмовляються, бо не стільки самим обрана, як певними обставинами.
Завданням профорієнтаційної роботи з учнями є підготовка їх до свідомого вибору професії. Він можливий за таких умов:- знання учнем якомога більше професій, їх особливості, вміння порівняти свої можливості з вимогами професії;- врахування потреб суспільства в тій чи іншій професії.
Профорієнтаційна робота складається з таких етапів:
Професійна інформація, професійна діагностика, професійна консультація, професійний відбір, професійна адаптація.
Професійна інформація - дає змогу учням ознайомитися з різними професіями, з вимогами які ці професії висувають до людини, а також де ними можна оволодіти.
Профорієнтаційна діагностика - система психологічного вивчення особистості з метою виявлення її професійно значущих властивостей і якостей.
Профорієнтаційна консультація - надання особистості на основі її вивчення науково-обгрунтованої допомоги щодо найбільш оптимальних для неї напрямів і засобів професійного самовизначення.
Профорієнтаційний вибір - система роботи, спрямована на надання допомоги учневі у визначенні й виборі конкретної професії на основі виявлення й оцінки його загальних і спеціальних здібностей, здатностей, інтересів, потреб і об'єктивних умов професійної підготовки і працевлаштування.
Профорієнтаційна адаптація - здійснюється тоді, коли учень вже обрав собі професію і перебуває на стадії оволодіння нею.
Профорієнтаційну роботу в школі проводять учителі, класні керівники, інші члени педагогічного колективу, фахівці різних галузей виробництва:а) у процесі вивчення предметів трудового циклу та ін. навчальних предметів;б) під час позакласної виховні роботи. Важливу роль у профорієнтації учнів відіграють факультативні курси. Значна їх частина орієнтує старшокласників на конкретну професію і дає їм певний обсяг знань умінь і навичок з цієї професії.
Провідна роль у цій роботі належить класному керівникові. Він протягом тривалого часу, спостерігає за учнями свого класу, вивчає їх індивідуальні особливості, інтереси, здібності й нахили, контактує з батьками, знає виховний потенціал кожної сім'ї. Це дає йому змогу організувати профорієнтаційну роботу на належному рівні. Серед форм такої роботи найефективнішими, що виконують класні керівники є: екскурсії, зустрічі з фахівцями, колишніми випускниками, вечори, диспути, конференції, класні години, заняття в гуртках, факультативи, що дає їм змогу спостерігати за розвитком у школярів професійних інтересів  а ще -  дні самоврядування в школі. Коли місце вчителя займають кращі учні, що в майбутньому оберуть професію учителя.
Співвідношення між «хочу» і «можу» - у ваших руках. Якщо у людини є мрія і він твердо йде до своєї мети, обов'язково її досягне. Але для цього потрібно розібратися в собі, дізнатися свої сильні і слабкі сторони, свої здібності і недоліки. 
. Як добре сказав один мудрець: «Щоб не помилятися, треба мати досвід. Щоб мати досвід, треба помилятися».

Тестування

Вчитель: Трохи розібратися у собі вам допоможе жартівливий тест з геометричними фігурами. Використовуючи три геометричні фігури - трикутник, коло, квадрат, намалюйте чоловічка, що складається з 10 елементів. Повинні бути використані всі три види фігур. Якість малюнка не має значення. Якщо намальовані зайві елементи - їх треба закреслити, якщо їх не вистачає - домалювати відсутні. Час виконання - 30 с.

(Діти малюють фігурки.)
Тепер підрахуйте кількість трикутників.
(Діти виконують завдання.)А тепер слухайте ключ до тесту (читає).

Перший тип: 6-8 трикутників - тип керівника, хороші викладачі. Яскраво виражене прагнення до лідерства, добре розбираються в людях, які працюють з інформацією.

Другий тип: 5 трикутників. Відповідальний виконавець, хороші організаторські здібності. Професіонал, до дрібниць продумують свою діяльність.

Третій тип: 4 трикутника. Різноманітність інтересів і талантів. Схильність до індивідуальної роботи.

Четвертий тип: 3 трикутника. Тип вченого. Раціональний, об'єктивний, легко переключається з одного виду діяльності на інший.

П'ятий тип: 2 трикутника. Інтерес до мистецтва і людині. Тонко відчуває все нове і незвичайне.

Шостий тип: 1 трикутник. Винахідник, конструктор, художник. Володіє багатою уявою.
Звичайно, цей тест не відображає все різноманіття ваших талантів. Але, може бути, він допоможе вам задуматися про себе, про свої можливості і здібності і почати розвивати ці здібності. У кінцевому підсумку це допоможе вам у виборі життєвого шляху.

Я хочу зачитати вам притчу.
«Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало зрозуміло, що вони програють битву, вояки перестали вірити своєму воєначальнику, почалася паніка. Тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Боже, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом». Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Люди здивувалися: «Це ж дім шевця!». «Ні, — сказав Бог. — Там живе справжній генерал». Вояки з недовірою, але все ж пішли до нього. Швець не так вправно володів мечем, зате він уміло направляв, підтримував військо, показував можливі варіанти тактики. Вояки без роздумів кидалися у бій, бо бачили омріяну перемогу.Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки».
У чому ж суть притчі?
Правильний вибір професії.

  • Вправа «Як чинити зі своїм життям?»
 А зараз зіграймо у гру, яка допоможе вам знайти відповідь на це основне запитання. (Усім роздають по 10 папірців.)
Напишіть на кожному своє ім’я. На наступні кілька хвилин ці 10 папірців уособлюватимуть вас і гратимуть роль символічних грошей, за які можна купити певний товар. Зараз перед вами постане вибір: витратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж будуть виставлені різноманітні «товари» по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари одночасно, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли закінчаться ваші папірці, уже нічого не можна буде купити.
Усі покупки треба робити лише тоді, коли «товари» пропонують на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну. (Учитель  пропонує «товар», написаний на окремих аркушах. Ціна кожного товару вказана в «папірцях».)
  • Чудова квартира (1 папірець); новий автомобіль на вибір (1 папірець);
  • повністю оплачена поїздка на канікули (один місяць) у будь-яку країну світу разом із другом (2 папірці); повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б одружитися просто сьогодні, обов’язково одружиться з тобою незабаром (2 папірці);
  • на два роки стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів (1 папірець); мати одного справжнього друга (2 папірці);
  • закінчити престижний університет (2 папірці); заснувати прибуткову компанію (2 папірці);
• мати здорову сім’ю (3 папірці); здобути всесвітню славу (3 папірці);(Після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім’ю, повертають 2 папірці назад як винагороду.)
  • можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 папірець); отримувати задоволення ротягом усього життя (2 папірці);
  • п’ять років безмежної фізичної насолоди (2 папірці); любов та повага найдорожчих для вас людей (2 папірці);
(Ті, хто обрав п ‘ять років насолоди, додатково віддають один папірець (за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку.)
  • чиста совість (2 папірці); здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці);
  • створити диво для того, кого любиш (2 папірці); можливість прожити заново (або повторювати) одну подію із власного життя (2 папірці);
  • сім додаткових років життя (3 папірці); безболісна смерть, коли настане час (3 папірці).
Наші торги завершені, роздивіться ще раз свої покупки і скажіть:
  • Яка покупка подобається вам понад усе?
  • Чи шкодуєте ви, що не купили чогось іще?
  • Чи хотілося б вам поміняти деякі правила гри?
Після обговорення учитель робить висновок: правила гри можна змінити, але життя — це не гра. Не можна повторити вже зробленого вибору чи скасувати прийняте колись рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною нагодою. Не можна передбачити, які шанси відкриються для вас за тиждень або рік.
Тому слід серйозно поміркувати над тим, до якого життя ви прагнете. Потрібно оцінити свої здібності, нахили. Це має стати одним із важливих критеріїв у виборі свого професійного майбутнього.
 Бог слепил человека из глины, и остался у него неиспользованный кусок.
— Что еще слепить тебе? — спросил Бог.
— Слепи мне счастье, — попросил человек.
Ничего не ответил Бог, и только положил человеку в ладонь оставшийся кусочек глины.




Педрада «Профорієнтація в школі»  ЗОШ № 7 м. Бердянська   Матвєєва В. А.  березень 2017

Комментариев нет:

Отправить комментарий